ca-298x300

هر آنچه باید درباره ماه های میلادی بدانید!

هرکدام از ما برای یک‌بار هم که شده با شنیدن اسم ماه های میلادی حس گم‌شدن در زمان را داشتیم. احتمالاً برای زدودن این حس بارها تصمیم گرفتیم که ترتیب ماه‌های میلادی را یاد بگیریم اما باز یادمان رفته است! نگران نباشید. بیایید در تقویم میلادی سفر کنیم و علاوه‌بر ترتیب ماه‌های میلادی، تلفظ انگلیسی، فرانسوی و عربی ماه‌ها و حتی مخفف آن‌ها را مرور کنیم. از معادل شمسی ماه‌های میلادی و شیوه تبدیل ماه میلادی به شمسی و بالعکس هم می‌گویم. البته ممکن است که شما دنبال شیوه حفظ‌ کردن ماه‌های میلادی یا معنای ماه‌های میلادی باشید، به روی چشم! این مورد را هم در پایان این سفر بررسی می‌کنیم. همسفر ما باشید.

ترتیب ماه های میلادی چیست؟

«تقویم میلادی» یا به‌قول شبکه‌های تلویزیونی، «گاه‌شمار میلادی» مثل «تقویم شمسی» 12 ماه دارد. این 12 ماه و تعداد روزهایشان به‌ترتیب از قرار زیر هستند:

  1. ژانویه – ۳۱ روز
  2. فوریه – ۲۸ یا ۲۹ روز
  3. مارس یا مارچ – ۳۱ روز
  4. آوریل یا آپریل – ۳۰ روز
  5. مه یا می – ۳۱ روز
  6. ژوئن یا جون – ۳۰ روز
  7. ژوئیه یا جولای – ۳۱ روز
  8. اوت یا آگوست – ۳۱ روز
  9. سپتامبر – ۳۰ روز
  10. اکتبر – ۳۱ روز
  11. نوامبر – ۳۰ روز
  12. دسامبر – ۳۱ روز

ماه‌های 31 روزه میلادی عبارتند از: ژانویه، مارس یا مارچ، مه یا می، ژوئیه یا جولای، اوت یا آگوست، اکتبر و درنهایت دسامبر.

ماه‌های 30 روزه میلادی عبارتند از: آوریل یا آپریل، ژوئن یا جون، سپتامبر و در آخر هم نوامبر.

این وسط تنها ماه 28 یا 29 روزه میلادی، فوریه است.

در قسمت بعد با ما باشید تا بگوییم قضیه تلفظ متفاوت ماه‌های میلادی از چه قرار است.

تلفظ ماه های میلادی؛ انگلیسی، فرانسوی و عربی

در ترتیب بالا دقت کردید که برخی ماه‌ها دارای دو تلفظ نزدیک به‌هم هستند. بعضی هم مثل اوت یا آگوست یا حتی ژوئیه و جولای در تلفظ کلاً با یکدیگر متفاوتند. در آن ترتیب، اولین نام تلفظ فرانسوی و دومی تلفظ انگلیسی است.

معادل فارسی ماه‌های این تقویم به‌دلیل نفوذ زبان فرانسه در عصر مشروطه معمولاً براساس املای فرانسوی آن‌ها تلفظ شده است. در سال‌های بعد که یادگیری زبان انگلیسی توسعه یافت، تلفظ انگلیسی هم رایج شد. به‌هرحال هر دو تلفظ امروز هم کاربرد دارد.

می‌دانید که بسیاری کشورهای عربی هم تقویمشان میلادی است. ما در همسایگی این کشورها هم در سفرهای زیارتی و سیاحتی مهمان و میزبان‌شان هستیم و هم با آن‌ها روابط تجاری داریم. پس لازم است تلفظ عربی ماه های میلادی را هم یاد بگیریم.

تقویم کاربردی میلادی سه زبانه تقدیم به شما:

املای انگلیسی تلفظ انگلیسی املای فرانسوی تلفظ فرانسوی تلفظ عربی
۱ January جَنیوئری Janvier ژانویه ینایر
۲ February فِبریوئری Février فِوریه فبرایر
۳ March مارچ Mars مارس مارس، مارت
۴ April اِیپریل Avril آوریل آبریل
۵ May مِی Mai مِه مایو، مایس
۶ June جون Juin ژوئَن یونیو، یونیه
۷ July جولای Juillet ژوئِیِه یولیو
۸ August آگِست یا آگوست Août اوت آغُسطُس، اغسطس
۹ September سِپتِمبِر Septembre سِپتامبر سبتمبر
۱۰ October آکتُبِر یا اُکتُبِر Octobre اُکتُبر اکتوبر
۱۱ November نُوِمبِر Novembre نُوامبر نوفمبر
۱۲ December دِسِمبِر Décembre دِسامبر دیسمبر

مخفف ماه های میلادی چیست؟

حتماً روی بسته‌بندی‌های مواد غذایی یا دارو، مخفف ماه های میلادی را دیدید. در جهان سریع و کم‌حوصله ما، همه کلمات به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی مخفف شده‌اند. اگر جایی به این گونه ‌نوشت‌ها برخورد کردید جدول راهنمای زیر را دریابید:

مخفف ماه میلادی نام کامل ماه میلادی
Jan January
Feb February
Mar March
Apr April
May May
Jun June
Jul July
Aug August
Sep September
Oct October
Nov November
Dec December

معادل شمسی ماه های میلادی چیست؟

یک نگاه کوچک به لیست ­پیامک‌ها یا لیست پیام‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. می‌بینید که تاریخ‌ها بر مبنای تقویم میلادی است. احتمالاً پیش آمده که بخواهید بدانید پیامک یک بانکی در چه ماهی برای شما فرستاده شده اما چون معادل شمسی ماه میلادی را نمی‌دانستید سردرگم شدید.

جدول زیر با تقریب خوبی در یافتن معادل شمسی هر ماه میلادی به شما کمک خواهد کرد:

معادل شمسی ماه ماه میلادی
11 دی تا 11 بهمن January
12 بهمن تا 9 اسفند February
10 اسفند تا 11 فروردین March
12 فروردین تا 10 اردیبهشت April
11 اردیبهشت تا 10 خرداد May
11 خرداد تا 9 تیر June
10 تیر تا 9 مرداد July
10 مرداد تا 9 شهریور August
10 شهریور تا 8 مهر September
9 مهر تا 9 آبان October
10 آبان تا 9 آذر November
10 آذر تا 10 دی December

این تاریخ‌ها تقریبی و ممکن است که بابت عبور از یک سال به سال دیگر تاریخ دقیق یک روز میلادی نسبت به یک روز شمسی عوض شود. نگران نباشید! در ادامه روش‌های دقیق تبدیل روزهای ماه میلادی به شمسی را هم می‌نویسیم.

تبدیل تاریخ میلادی به شمسی و بالعکس

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که می‌خواستید بدانید یک روز مشخص در تقویم میلادی چه روزی در تقویم شمسی است، برای این مورد سایت، اپلیکیشن و یک فرمول مشخص وجود دارد که ما هر سه مورد را اینجا برای شما نوشتیم.

سایت‌های تبدیل تاریخ میلادی به شمسی و بالعکس

شاید سایت‌های زیادی باشند که کار تبدیل زمان را انجام می‌دهند اما ما اینجا دو سایت را به شما معرفی می‌کنیم که سریع‌تر زمان را تبدیل می‌کنند و امکانات‌ خوبی دارند.

سایت «ساعت و تقویم ایران»

مهم‌ترین سایت در زمینه تبدیل تاریخ، ساعت و تقویم ایران است. در صفحه اول و بخش پایین سایت قسمتی با «عنوان» تبدیل تاریخ می‌بینید. آنجا می‌توانید نوع تبدیل را در سه شکل «شمسی (جلالی) به میلادی و قمری»، «میلادی به شمسی (جلالی) و قمری» و «قمری به شمسی (جلالی) و میلادی» انتخاب کنید.

بعد از انتخاب نوع تبدیل روز، ماه و سالی که می‌خواهید تبدیل شود را وارد کنید و در عرض چند ثانیه دو نوع تاریخ تحویل بگیرید (زبان صفحه کلید باید روی انگلیسی تنظیم باشد).

در همان حوالی کبیسه ‌بودن یا نبودن سال مدنظر شما هم مشخص است. البته فاصله زمانی روز و سال مدنظر شما با همان روزی که در آن قرار دارید هم ارائه می‌شود. یک کادر سبزرنگ به اسم «مناسبت‌های این روز» هست که به شما در شناسایی مناسبت‌های روزی که جستجو کرده‌اید یاری می‌رساند. سایت ساعت و تقویم ایران همین‌قدر پرامکانات و جذاب است.

سایت «باحساب»

ماه های میلادیسایت باحساب علاوه‌بر قسمت «وقت و زمان»، قسمت‌های دیگری مثل «تبدیل واحد»، «محاسبه ریاضی»، «نقشه و مکان» و حتی «ماشین حساب» را هم دارد.

در قسمت «وقت و زمان» در همان بالای صفحه می‌توانید روی زبانه «تبدیل تاریخ» بزنید وارد صفحه تبدیل تاریخ شوید.

تبدیل برجی به میلادی و قمری: در این سایت یک نوع دیگر تبدیل اضافه بر تبدیل‌های سایت قبل وجود دارد و آن هم تبدیل «برجی به میلادی و قمری» است. اگر احیاناً خواستید آمار روزها و سال‌های میلادی را بر اساس برج‌های خودمان استخراج کنید به این تبدیل نیاز دارید.

تقویم برجی چیست؟ درباره تقویم برجی بیشتر بدانیم:

«ماه‌های گاه‌شمار هجری خورشیدی برجی، بین ۲۹ تا ۳۲ روز هستند و طول ماه‌ها در هرسال بستگی به توقف سالانه خورشید در هر برج متفاوت است. طول ماه‌ها: حمل (۳۰ یا ۳۱ روزه)، ثور (۳۱ یا ۳۲ روزه)، جوزا (۳۱ یا ۳۲ روزه)، سرطان (۳۱ یا ۳۲ روزه)، اسد (۳۱ یا ۳۲ روزه)، سنبله (۳۰ یا ۳۱ روزه)، میزان (۳۰ یا ۳۱ روزه)، عقرب (۲۹ یا ۳0 روزه)، قوس (۲۹ یا ۳۰ روزه)، جدی (۲۹ یا ۳۰ روزه)، دلو (۲۹ یا ۳۰ روزه)، حوت (۲۹ یا ۳۰ روزه)».

اپلیکیشن‌های تبدیل تاریخ میلادی به شمسی و بالعکس

سایت ساعت و تقویم ایران، اپلیکیشنی نیز ارائه داده است که تبدیل تاریخ و زمان را با سهولت دسترسی بالا انجام می‌دهد.

اپلیکیشن‌هایی مثل «تبدیل تاریخ میلادی به شمسی و بالعکس» و «مبدل تاریخ شمسی به میلادی» هم هستند که منتظرند تا شما به آن‌ها سر بزنید و به‌عنوان یک مبدل همیشه در دسترس انتخاب و استفاده کنید.

معنای اسم ماه های میلادی چیست؟

تبار اسم ماه های میلادی به فرهنگ یونان و روم باستان برمی‌گردد. اینجا یک مرور کوتاه اما جذاب بر این ماه‌ها داریم تا با مفهوم هر کدام آشنا شویم:

ژانویه: ماه اول تقویم میلادی به افتخار «ژانوس» یعنی الههٔ گشایش و خدای «درها و دروازه‌ها»، ژانویه نام‌گذاری شده است. ژانویه دروازه ورود به سال نو است.

البته کلمهٔ ianua هم در زبان لاتین یعنی «در». خود کلمه ژانویه یا January از این کلمه گرفته شده چون ژانویه مثل دری است که لولایش از یک سال به سال دیگر می‌چرخد!

فوریه: کلمه februum در لاتینی به معنی خلوص و پاک‌سازی است. رومیان در نیمه ماه دوم یک مراسم دینی برای پاک‌سازی وجود خود برگزار می‌کردند. به مناسبت همین کلمه و این مراسم، ماه دوم فوریه یا February نام‌گذاری شد.

مارس یا مارچ: مارس اسم الهه جنگ است. در تقویم رومی در ماه مارس است که بهار به جنگ زمستان می‌روید. گفته‌اند که رومی‌ها آغاز جنگ‌هایشان در این ماه قرار می‌دادند. احتمالاً شما هم کلمه «مارش» را در جنگ‌ها یا رژه‌های نظامی شنیدید، بله این کلمه هم از همین March گرفته شده است. هرچندکه الان در دوزاده فصل سال جنگ به‌راه است!

آوریل: کلمه aperire لاتینی به‌معنای بازشدن منشأ نام April است. آوریل ماه بازشدن گل‌ها و رویش طبیعت است. البته April خدای عشق یونانیان هم هست و این ماه به‌نام عشق و عاشقان مزین شده است!

می: خدای زمین در دین باستانی روم «مایا» است. مایا یا همان Maia الهه‌ی حاصل‌خیزی و باروری است. ماه پرحاصل می نیز از نام همین خدای پربرکت گرفته شده است.

ژوئن یا جون: نام لاتین ملکه خدایان روم باستان ژونو (Juno) است. نام‌گذاری ژوئن به‌افتخار این ملکه بوده است.

جولای: جولیوس سزار (Julius Caeser) در این ماه چشم جهان را به حضورش روشن کرده است. نام این ماه بر اساس همین تولد تاریخی به این شکل درآمده است.

اوت یا همان آگوست: این ماه هم به افتخار Augustus یعنی اولین پادشاه روم نام‌گذاری شده است.

سپتامبر: تقویم رومی با ماه مارس یا همان ماه اول بهار شروع می‌شد. بر اساس آن تقویم سپتامبر هفتمین ماه لقب می‌گرفت. در زبان لاتینی رومیان septem به معنای هفتمین است.

اکتبر: در لاتین Octo به معنای هشت است. در تقویم رومی اکتبر October هشتمین ماه بود.

نوامبر: در لاتین novem یعنی نه. در تقویم کهن رومیان نوامبر یا November ماه نهم است.

دسامبر: در لاتین Decem یعنی ده. در تقویم رومی دسامبر یا December ماه دهم بوده است هرچند در تقویم میلادی ماه آخر یعنی دوازدهم است.

چگونه ماه‌های میلادی را حفظ کنیم؟

ماه های میلادیاحتمالاً همه ما خواسته‌ایم با چند ترفند، ماه‌های میلادی را حفظ کنیم اما پس از مدتی بی‌خیال شدیم. حفظ‌کردن ماه‌های میلادی با ترفندهای شعری و رمزگذاری‌های اختصاری بیهوده است چون ماه‌های میلادی در زندگی روزمره ما کاربرد مداوم ندارد. پیشنهاد ما این است که به قسمت «معنای اسم ماه‌های میلادی چیست؟» بروید و بر اساس معنای این ماه‌ها ترتیب‌شان را یاد بگیرید. مرور کنیم:

ماه اول تا پنجم: از دروازه ورودی سال تا باروری سال

می‌دانید که ماه اول در تقویم میلادی در زمستان است. ژانویه ماه اول یعنی در ورودی به سال جدید است. ماه دوم یعنی فوریه را هم با خلوص و پاکی سپیدی برف به یاد آورید.

در ماه سوم تقویم میلادی بهار مثل الهه مارس به جنگ زمستان می‌رود تا در آوریل (آپریل یعنی گشودگی) گل‌ها گشوده و زمین سبز شود. ماه پنجم که می‌آید، زمان باروری است و می‌دانید که مایا هم الهه باروری بوده است.

حفظ ماه‌های برگرفته از نام خدایان و شاهان

ماه ششم، هفتم و هشتم به‌ترتیب ژوئن، جولای و آگوست است که از نام ژونو یعنی ملکه خدایان، جولیوس سزار معروف و آگوستوس پادشاه روم گرفته شده است. شش، هفت و هشت را اعداد خدایان و پادشاهان بنامیم تا راحت یادمان بماند.

همهٔ اطلاعات در مورد ماه‌های میلادی

همهٔ تلاش در این سفر زمان این بود که تمام اطلاعات کاربردی لازم درباره ماه‌های میلادی را در اختیارتان قرار دهیم. ما سراپا گوشیم تا از شما همسفران درباره ماه‌های میلادی یاد بگیریم، هر نکته‌ای که داشتید همین پایین بنویسید. اگر هم سوالی داشتید با ما در میان بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن تقویم دوستی‌مان، به آن پاسخ دهیم.

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل منتشر نمیشود