انواع وب سرویس و معرفی

معرفی وب سرویس

امروزه اینترنت با دنیایی از اطلاعات و فناوری های جدید، زندگی همه افراد را در جامعه دگرگون کرده است. یکی از این دگرگونی ها را شاید تجارت الکترونیکی بتوان نامید که شرکت های مختلف تنها از طریق مدل های تجاری اینترنتی از جمله وب سرویس با دیگر افراد جامعه ارتباط برقرار کرده و ضمن معرفی محصولات و خدمات خود، آن ها را در معرض فروش قرار می دهند. کلمه وب سرویس بدون شک به گوش کسانی که با علم IT آشنایی دارند؛ بارها و بارها خورده است. این کلمه یکی از رایج ترین اصطلاحات در دنیای برنامه ریزی شناخته شده که کاربرد و قابلیت های بسیاری را برای شرکت ها و موسسات مختلف فراهم می کند. ما در این مقاله در تلاش هستیم که اطلاعات مفیدی در خصوص این سرویس خدماتی از جمله وب سرویس هتل، وب سرویس پرواز خارجی و…در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.
در ابتدا اگر بخواهیم خیلی ساده تعریفی از وب سرویس را برای شما ارئه دهیم؛ باید گفت وب سرویس با در نظر گرفتن ساختار و برنامه مورد نظر، هر کاری را در دنیای اینترنت می تواند انجام دهد. وب سرویس می تواند بین دو سیستم متفاوت به شکلی کاملا مستقل از زبان برنامه نويسي، سيستم عامل و سخت افزار ، اتصالی هماهنگ و موثر  برقرار کرده یا به نوعی دیگر یک بستری ارتباطی را در اینترنت ایجاد می کند. این سرویس دارای قابلیت و انعطاف پذیری بالایی است و در صنعت تجارت الکترونیکی کاربرد فراوانی دارد. در گذشته ارتباط برنامه های غیر متمرکز از طریق استانداردهای شخصی بوده و برای هر برنامه فرمت داده ها مختص به آن ایجاد می شد. اما امروزه با پیشرفت دانش و تکنولوژی شاهد استفاده از تکنولوژی های آزاد برای انتقال دیتا ( XML ) و برخی از استاندارد های تکنيکی مانند SOAP) ،WSDL و ( UDDI در برنامه وبسایت های مختلف هستیم و از آن می توان برای افزایش انتقال اطلاعات و ساده کردن پردازش های تجاری بین سیستم های مختلف در هر لحظه و نقطه از دنیا استفاده کرد.
به عبارت دیگر، وب سرویس کدهای یک برنامه نرم افزاری است که با انجام اعمالی برای جابه جایی و پردازش اطلاعات بین دیگر نرم افزارها و سیستم ها از ( XML) به عنوان جایگزین (HTML) استفاده می کند. وب سرویس تحت وب قابل دسترسی بوده و برای انجام وظایف اصلی خود به پروتکل های اینترنتی ( مانند HTTP ) نیاز داشته تا به کمک آن نتایج حاصل را به برنامه در حال اجرا در کامپیوتری دیگر فرستاده و در انتظار پاسخگویی کاربر می باشد. کاربر پس از وارد کردن درخواست خود و تایید آن در برنامه، مجددا اطلاعات جدید وارد شده به ساختار برنامه اول بازگشته و درخواست کاربر اجرا می شود.

اساس و بنیان وب سرویس
با تمام موارد گفته شده می توان نتیجه گرفت که، اساس و بنیان کار آن بر پایه دریافت اطلاعات و تولید پیغام با فرمت (XML ) بوده و در مرحله نخست برای انجام وظیفه خود باید منتظر اتصال کاربران به آنها شده و بنا به درخواست کاربر به آن ها پاسخ دهند .

خواص وب سرویس بلیط هواپیما برای شرکت ها و موسسات مختلف
وب سرویس بلیط هواپیما از خواص منحصری به فردی برخوردار است که آن را از سایر مدل ها و برنامه ها کامپیوتری متمایز خواهد کرد. از جمله خواص وب سرویس که توسط نایب رئیس شرکت مایکروسافت (Paul Fleissner) مطرح شد، می توان به قابلیت برنامه ریزی آن از طریق پنهان نگاه داشتن کار خود و پردازش و انتقال اطلاعات ورودی در پاسخگویی به برنامه اصلی اشاره کرد. همچنین بنیان وب سرویس بر پایه تکنولوژی (XML) بوده و به وسیله آن امکان ارتباط با دیگر برنامه های در حال اجرا با زبان و سیستم عامل متفاوت فراهم شده است.  تکنولوژی(XML) در دو نوع SOAP يا Simple Object Access Protocol مورد استفاده برنامه نویسان قرار می گیرد. وب سرویس ضمن قابلیت شناسایی و جستجو در دایرکتوری های مختلف، این خاصیت را نیز دارند که نحوه استفاده از خود را بر اساس استانداری به نام WSDL يا Web Services Description Language در قالب نوشتار شرح دهد.

ویژگی های وب سرویس

به طور کلی ویژگی های اصلی این برنامه را می توان در سه مورد زیر خلاصه کرد:

  • عدم وابستگی به سیستم عامل و زبان برنامه نویسی به دلیل استفاده از فرمت ( XML)
  • سهولت انتقال اطلاعات و تسهیل در ایجاد ارتباط بین نرم افزارهای مختلف
  • امکان ارائه سرویس تحت وب بر روی وب سایت های دیگر

معرفی استاندارد های تکنیکی وب سرویس

در طراحی وب سرویس پرواز داخلی برای اینکه رابط اطلاعاتی بتواند بین سرور و کاربر در سیستم عامل های مختلف عملکرد مناسب و یکسانی ایجاد کند لازمه این کار پیروی از استاندارد های تکنیکی پرکاربرد در دنیای اینترنت و طراحی وب است. لذا برنامه نویس با به کارگیری هر سه استاندارد مطرح شده در تکنولوژی باز (Extensible Markup Language مخفف کلمه  XML:) به این اجازه دست پیدا میکند که برنامه مورد نظر خود در شبکه گسترده اینترنتی به عنوان یک سرویس خدماتی ارائه دهد. این سه پروتکل استاندارد شامل موارد زیر می شود :

:SOAP از این استاندارد عمومی با امنیتی بالا در دنیای وب به منظور ایجاد يک پل ارتباطی با مکانیزم ها و تابع های مختلف بين نرم افزار و سرور بر روی شبکه اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد.

WSDL  : وب سرویس ها حاوی داده ها و  اطلاعاتی هستند که به کمک این استاندارد می توانند توضیحات نوشتاری  را درباره به نحوه استفاده از آن ارائه دهد.

UDDI : از بارزترین مشخصه های این استاندارد می توان به ایجاد يک برنامه قوس با قابلیت جستجو  و توسعه برای وب سرويس اشاره کرد.

تفاوت بین دو تکنولوژی (XML,HTML)
نخستین بار در سال 1996 میلادی کنسرسیوم (WWW) یا ( C3W ) برای انتقال اطلاعات در دنیا، تحت شبکه ای به نام اینترنت به فکر استفاده از تکنولوژی ( HTML ) افتادند. این تکنولوژی دارای ضعف ها و محدودیت هایی همچون مبهم بودن، قابلیت کم و اضافه کردن مزایای مختلف برای رشد توسعه آن و عدم توانایی در توصیف اطلاعات ذخیره شده بود. بنابراین این محدودیت ها برنامه نویسان را بر آن داشت که قابلیت های تکنولوژی ( HTML) را ارتقا داده و یک سری امکانات جدید برای توسعه موقتی ساختار آن تحت CSS ( مخفف  Cascade Style Sheet) ارائه دهند. به تدریج با پیشرفت دانش و تکنولوژی های جدید یک روش جدید به نام ( XML ) جایگزین دو مورد بالا شد که بر اساس استانداردهای مشخص تمام نواقص تکنولوژی های قبلی را برطرف کرده است.
تکنولوژی ( XML )  نوعی زبان نشانه گذاری و حاوی اطلاعات و دیتا در قالب متن و فاقد شکل ظاهری بوده و تنها برای انتقال اطلاعات بین وب سرویس ها و برنامه های مختلف از طریق پروتکل های امن ( HTTP ) به کار گرفته می شود. تکنولوژی ( XML ) از قابلیت هایی نظیر باز بودن ، توسعه پذیری، ساختار قوی، سادگی در امکان برقراری ارتباط، استقلال اطلاعات يا جدا بودن محتوا از ظاهر ، توصیف تنها یک بخش از اطلاعات ورودی بدون توجه به زبان و سیستم عامل های مختلف برخوردار است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع می توانید به سایت های مختلف در اینترنت مراجعه کنید.

 

انواع کاربرد استفاده از وب سرویس در بخش های مختلف
همانطور که در بالا به آن اشاره شد؛ وب سرویس پرتو مانند به منظور تبادل اطلاعات بین برنامه های و نرم افزارهای مختلف تحت شبکه وب بدون هیچ گونه نیاز و وابستگی به سیستم عامل و انواع برنامه نویسی مانند یک پل ارتباطی و رابط برنامه نویس بین سرور و کاربر عمل میکند تا با استفاده از توابع و مکانیزم های مختلف اطلاعات ورودی را پردازش کرده و برای پاسخگویی مجدد کاربر ارسال کند. ما برای نمونه و آشنایی بیشتر شما عزیزان به صورت خیلی تصادفی نام چند مورد از خدماتی که نیاز به وب سرویس دارند برای شما در پایین ذکر کرده ایم :

  • آژانس های هواپیمایی ( پرواز های داخلی – خارجی )
  • شرکت های خدمات گردشگری (هتل های داخلی – خارجی )
  • موسسات بیمه
  • اجاره خودرو
  • رزرو و خرید بلیط قطار و اتوبوس
  • و…

برگرفته از وب سایت شرکت سیتی نت https://citynet.ir/

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل منتشر نمیشود